Sari
Masa kecik2 dulu korang suka hisap jari x? x ingat? xper2, saya pun x ingat jugak..haha..

Saya ader terbaca yg bayi atau kanak2 yg menghisap jari atau menggunakan 'pacifier' utk tempoh lebih 3 tahun di dapati 3 kali ganda ader masalah menyebut sesetengah perkataan apabila memasuki pra sekolah..tapi xdijelaskan contoh perkataan2 tersebut..

Masa anak2 saya kecik dulu pun ada kalanya diaorg hisap jari jugak..xtau kenapa..padahal diaorg mmg xdibagi puting sejak lahir..lagi dimarah lagi dibuat..sampai kecut ibu jari diaorg..kadang tu terpikir jugak yg diaorg ni stress ke? ntah2 diaorg susah hati atau ader masalah dalaman kot..hehe..apa punya andaian la..

Kalau dari cakap org tua2, budak yg suka hisap ibu jari budak bijak..xtau la bijak dari segi apa kan sbb bijak ni mcm2 bijak ader..

Ataupun penah dengar x yg org tua2 kata kalau baby hisap ibu jari kaki sendiri baby tu nak adik baru????ha..jawab, jgn x jawab..
Labels: | edit post
9 Responses
  1. Anonymous Says:

    anak nora isap jari dari baby sampai sekarang... tak boleh nak hilang. biler dia penat, mula la isap jari. biler lapo dan biler terjaga dari tido, sah2 ibu jari ke mulut. memang tak boleh buat aper dah... puting tak pulak dia isap. kekadang tu jadi rungsing gak sebab dia pakai masuk jer jari ke mulut. ngan tak basuh tangannyer.semua adik beradik kuman dia isap.

    orang kater isap jadi ni boleh bawak sampai dia sekolah. silap bulan sampai sekolah menengah... katernyer isap jadi ni kalu dah jadi tabiat, tetiber jer boleh masuk mulut tanpa sedar. malu ar kalu dah besar panjang(sekolah menengah) tapi still isap jari. anak dara sunti lak tu...

    pasai isap jadi kali tu pun ada dengar cam kak sari kater tu.... hehehe masa baby memang dia pernah nak dan mungkin dah isap jari kaki dia. tapi mana n papa dia kater... tunggu..... wakakaka 3 thn kemudian baru tunai kan 'permintaan' dia...


  2. alamak anak ila penghisap jari yang kronik..kalau nak tdo kena hisap jari.. yg tak tahan tue tengah2 main tetiba di apegi kat sudut2 bantal & hisap jari sekejap pastu sambung main.. setakat ne dalam umur 1 taun 3 bln dia pandai sebut mama & papa..isk risau plak


  3. iris Says:

    hahaha dulu iris pown isap jari smpai darjah 2 x silap...isap jari telunjuk dgn jari hantu mase tu tengah tido agaknyer jari terlepas dari mulut apalagi mak letak minyak cap kapak pastu x sedar n isap balik huhuhu pedasss trus x isap lagi


  4. armouris Says:

    lagi info tentang hisap jari di SIHAT SELALU - Hisap Jari Boleh Akibatkan Jongang


  5. Sari Says:

    ye ke nora...xper2, dh dpt adik nnti, ilang la tabiat dia tu sbb pasni dia ble isap jari adik dia plak..haha..(gurau jer)


  6. Sari Says:

    lawak la anak ila ni..ble sambung2 plak isap jari yer..dah besar skit ok la tu..


  7. Sari Says:

    ok gak petua mak iris tu..bila ingat balik mesti iris senyum simpul kan..heheh


  8. Sari Says:

    timakasih armouris dgn info tu..i like


  9. mekza Says:

    anak saya masuk 5 bulan tido pun isap jari,pntng k'lu ditarik.MNGAMUK!!!!....


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung