Sari
begedil dagingku

Korang penah makan begedil x? sedapkan n saya suka sesgt dgn begedil ni..xpayh tggu makan soto, kadang ngan nasi lemak pun dah nikmat, hehe..jadinya bulan pose ni terjah2 la bazar ramadhan, nak cari begedil..banyak juga gerai yg jual tapi mak oii rasa mahal la plak..sebiji 50sen ader la jual tapi kecik cinonet jer..ader gak rege 70 sen sebiji, beli 3 biji 2 hengget..yg paling x tahan tu ader gak yg jual singgit sebiji..ajernya cekik darah la..hmmm, xble jadi ni..apalagi..nak xnak kena la singsing lengan buat sendiri, ble la makan smpai lebam,haha..hasilnya gambar yg kat atas tu..mmg le rupanya xcomey tapi rasanya..wallah (terpaksa puji sndiri sbb nak ilangkan penat)..anak2 pun ratah jer mcm mkn cucur gitu..
klau ader yg nak cuba ble kongsi resepi ni tapi maap le gambor step by stepnya xdpt le nak tunjuk sbb x cukup kakitangan, hehe

Bahan2 (ikut anggaran memasing)

Daging cincang/kisar (biasa guna brand ramly- 1peket)
Ubi kentang (rebus pastu lenyek) - 5 biji
Bawang merah - 6 biji
Sedikit lada hitam
Sedikit rempah biji
Sedikit jintan manis
Daun sup dan daun bawang
Sedikit tepung gandum untuk disalut
Telur untuk dicelup sebelum goreng - 2 biji
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara2nya

Tumbuk bawang, lada hitam, rempah biji dan jintan manis. Campurkan ke dalam ubi kentang lenyek. Masukkan daging kisar. Gaulkan sebati. Klau rasa lembik bole tambah tepung gandum skit. Masukkan daun sup, daun bawang, garam dan gula. Dah sebati semua bentukkan la bulat2 mcm yg biasa kita tengok tu la..panaskan minyak. Dah panas minyak, celupkan begedil tu dalam telur dan tepung pastu apalagi, goreng je sampai cukup masak dan garing..dah siappp..
Kalau xnak daging boleh tukar dgn ayam, udang atau ikan..smua ni pun sedap tapi ikan kena cari yg isi la (saya jarang buat ikan sebab costly,heheh)..jadinya selamat mencuba..

anyway begedil tu antara menu berbuka arini..menu lain simple2 jer..

kacang buncis dan kwn2 + sos tiram

masak merah ayam kampung (terlupa bubuh mayonis)

ayam kampung goreng rempah + daun kari

gulai dalca

Okeh..nnti ble makan lagi masa sahur..daaa
Labels: | edit post
6 Responses
  1. IdzaLia Says:

    lia suka mkn bergedil.. selalunya kat area utara jarang nak tgk org buat klu kat kedai2 mkn.. klu ada mmg tak ketinggalan beli..


  2. sedaonye bergedil. teringat pulak pernah buat bergedil dgn arwah mak. adik2 tak suka mkn. Jdnya sy dgn aarwah mak jelah yg habiskan.


  3. Lynn Nasir Says:

    oooooo...begedil akak disalut tepung lepas celup dlm telur ek..baru tau..hm..teknik baru. boleh cuba nanti :) thanks for sharing kak :D


  4. Sari Says:

    lia - owh baru tau kat utara jarang ader yer tapi mmg sedapkan,hehe

    transformed housewife - sronoknya buat dgn mak, anak2 akak pun memula xsuka jugak tapi skang ni dh jadi feveret

    lynn- akak rasa mana2 pun sama je, telur dulu ke tepung dulu ke janji jadik, hihi..nnti klau dah cuba jgn lupa buat n3 tau..tq 2u2..


  5. UmmiRosma Says:

    Yea..saya amat suka makan begedil ni jugak...tp tak nak cuba buat begedil tuna ke? I nak buat besuk ni..and I will share the recipe and steps ok...Take care dear..


  6. Sari Says:

    my pleasure ummi rosma..i'm waiting for your tuna recipe!!!yummy3x


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung