Sari
Semenjak 2012 ni ader x kome rasa kenaikan di mana-mana? maklum le, heboh satu malaya kononnya orang koje gomen nak dapat naik gaji...dah xsempat-sempat nak kena sainnya...last2, ajernya hadooo *wink wink*

Ingatkan bila dah kena tangguh pasal gaji ni, barang kat luor tu maintain le macam biasa...rhopenya idak dema kisah...laju je dema up harga...memang rasa kecik bebeno dah nilai duit sekarang ni..

Teman xtau le kalo teman je rasa hal naik-menaik ni...ater, udah ketara benor kenanya...macam aritu teman ke pasor...beli timun sebiji dengan terung panjang 2 biji...RM4.80...hari lain plak beli peria sebiji..RM2.00...tu baru menda basah n mentah...

Ader satu hari tu plak teman xsempat masak sbb ader program kat sekolah dari pukul 8 pagi sampai 1 tengahari...teman singgah le gerai makan nak tapau lauk-pauk...pusing punya pusing teman cedok le seketul ikan bawal (bahagian ekor) masak kari, sambal tumis ikan bilis dengan petai n sayur campur dengan daging...pegi kat cashier...RM14.50...terdiam kejap teman...nak argue jugak rasanya tapi kat belakang dah ramai yg berator...terkulat-kulat jugak ler teman nak membayornya...kalo tau regenya cenggitu, teman balik masak nasi goreng cincai pun xper..huh...memang rasa x berbaloi beli...dah ler rege mahal, rasa plak kureng banget...tapi xbaik kan merungut depan rezeki so baham je la..asal kenyang...

Ingatkan kalo naik gaji boleh la menyimpan lebih skit tapi belum apa2 duit simpanan pun boleh abis kalo rege melambung-labung sakan cenggini...bab2 makan ni takkan nak bajet ketat2 sangat kan...lagipun biasanya kita jarang tawar-menawar bila tiba bab makanan...rasa satu benda yg xpatut kita nak berkira...kerja penat2 mesti sekali-sekala kita nak makan yg sedap2..betul x? sebab tu ader peribahasa "gendang gendut tali kecapi, kenyang perut sukahati"..phewiiittttt

Walaupun kita ader kuasa membeli tapi selalunya kita tewas dengan percaturan peniaga...setakat nak boikot, berapa lama tahannya...tiap2 bulan barang dapur mesti kena beli...kalo satu barang naik 20 sen, 5 barang dah jadi singgit...belum kira belanja pasar lagi...aduhai..kira punya kira, sama je naik gaji ke x...gaji naik = rege barang naik..sekarang ni lagi la best, gaji belum naik, barang dah melonjak-lonjak naik...pffftttt...

Nampaknya suka atau x, kena la belanja berhemah...beli yg perlu n bila perlu je..boleh ke weh...*garu pale jap*










Labels: | edit post
4 Responses
  1. tulah. mmg sy pun perasan brg2 dapur byk dah naik harga. lari bajet bulan lps sampaikan bln ni kena betul2 fikir apa yg betul2 perlu je.


  2. Sari Says:

    nur- mmg bajet dah mula memecut nmpknya..adeh2


  3. kakyong Says:

    kak sari..

    memang naik belaka kak.. bykkan beli buah tomato comel2 2 biji jer dah singgit.. sebelum ni beli 6-7 biji baru 2 inggit..


    saya yg masak sendiri hari2 ni pun dok mencatu brg nak masak.. sb rege sayur, ikan & segala seafood dah mahal.. biasa shopping sayur kat pasar mlm dlm rm10-15 jer utk stok 4-5 hari.. tp skrg ni dah jadi rm20+++


  4. Sari Says:

    kak yong~ betoi tu, udah penin nak jimat camana..ksari yg keje ni pun kena ikat perut..makan pagi berat utk cover lunch..huhu


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung