Sari

Rasanya ramai yang tau apa tu berbekam kan...saper pernah buat? teman? setakat ni x pernah lagi..takut kot..haha

Berbekam ni adalah satu kaedah rawatan perubatan sejak dari zaman Rasulullah lagi...maknanya kaedah ni dah digunakan lebih 1400 tahun...ianya merupakan satu terapi yang mempunyai khasiat penyembuhan luar biasa dan juga satu cara detosifikasi (buang racun) dari dalam badan tanpa kesan sampingan yang ketara

Cumanya, sekarang ni dikhabarkan kalo nak berbekam kena hati-hati sikit sebab adernya kemungkinan jarum yang digunakan dalam rawatan ni tidak dapat dipastikan tahap kebersihannya...mungkin jarum yang sama di ulang guna berkali-kali dengan pesakit yang berbeza...jarum, pisau atau cawan tersebut jika terkena darah pembawa penyakit dan diguna semula kepada orang lain kemungkinan penyakit boleh tersebar dengan mudah termasuk HIV dan AIDS....eerrkkkk!!!

So harapnya pengamal perubatan alternatif dapat lebih bertanggungjawab dalam memastikan peralatan yang mereka gunakan betul2 bersih sebersih-bersihnya....kalo x ianya boleh menjadi penganiyaan kepada orang yang x bersalah...x ke haru tu...

Hermm, baru je nak try berbekam..xjadi la...ekeke..alasannnnnn...buekk!!!





Labels: | edit post
6 Responses
  1. tak pernah cuba berbekam sbb takut. hehe


  2. Sari Says:

    nur- kita serupa..yeay


  3. kakyong Says:

    setakat yg kakyong tanya dr kawan2 yg mjadi tukang bekam ni.. jarum2 utk akupuntur tu guna sekali jer.. pastu buang..

    bekas berbekam tu tak pasti lah pulak.. ;)

    nanti esok lusa kakyong nak tanya lah..


  4. Sari Says:

    kak yong - lega la kalo mmg jarum tu pakai buang... ok gak kyong tanyakan psl bekas sekali..tq yer..


  5. Anonymous Says:

    Setahun saya jarum mmg pakai buang...sekali jea utk berbekam...klu bekas tidak buang..tetapi akan di basuh dgn air klorox atau detol..pengalaman kwan mandi kan jenazah di hospital yg menghidap aids...jirusan air yg terakhir adalah air clorox..so tak payah takut....klu berbekam mmg bagus...saya sdri dah cuba byk kali, terutama bahagian muka yg berjerawat, ada resdung.mmg hilang....kwan saya pulak jadi licin..jgn risau..setahu saya cari yg pakar dan ada yg mengikuti kursus..jgn pegi tmpt2 yg di tepi jalan...


  6. Sari Says:

    anonymous - timakasih atas info..bole la try nanti :P


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung