Sari
Salam semua...
Ni nak sambung citer psl PUSRATU...
mak mertua saya buat sesi rawatan yg ke 3 dari 3 sesi utama semalam..org yg buat rawatannya brbeza dr 2 sesi aritu..kali ni smua adik2 pompuan yg muda belia n comey2. Rawatannya pun beza skit, byk urutan..mmg berminyak satu badan mak mertua saya tu..semlm bkn setakat mengerangnya kuat tapi siap sebak2 n nangis2 lagi...urutan difokus ke bahagian yg xble gerak..klau tgok mmg gayat skit sbb mmg diaorg rentap n tekan bhg yg sakit utk bagi saraf2 tu lembut..yg penting diaorg sruh mak mertua saya set kat fikiran yg dia ble gerakkan tgn n kakinya yg keras n kaku tu...saya pun menyibokkan diri tanya skit2 "kenapa?","camner?".."ooo gitu yer"..rupanya sakit ni slalu dtg klau kita stress, susah hati, pendam perasaan n fikir yg negatif..bila diaorg tanya "makcik susah hati ke?makcik byk simpan perasaan ye?"..trus mak mertua saya jebik (muka nk nangis) n kuar airmata..alamak, mak mertua saya terasa ngan saya ker?xper2 abis ni nak tanya dia..pastu pantang ler adik2 tu tanya yg personal skit, mula la scene nangis berulang balik,hehe
Kalau aritu buat bekam angin, kali ni buat bekam darah, first time saya tgok live prosesnya..diaorg tumpukan pd bahagian yg lumpuh (sebelah kiri) so bekam dari tapak kaki, belakang lutut, sekitar lengan n sepjg tulang belakang..rupanya bhg yg paling lebam adalah bhg yg paling sakit..saya layan je la tgok darah2 tu smua..ader yg cair n ader yg pekat, klau yg cair tu sbb oksigen xsmpai ke bhg tu..ooo tau le dah teman...
Tadi bila adik2 tu sentuh n urut2 bhg perut, mak mertua mengaduh kuat, diaorg kata perut mak keras sgt..tetiba sorang adik tu tanya "makcik ader mimpi ular itam atau baby x?" "ular xder tapi baby ader," kata mak mertua..uikk nape plak kuar bab mimpi ni.. pastu adik tu diam n smbung urut, saya pun xsabo nk tanya, "nape ngan mimpi tu dik?", hmmm "biasanya klau keadaan mcm ni n ader mimpi tu maknanya ader "benda" lain tumpang dlm badan"katanya...ha???biar betul ni..pastu diaorg amik torch light n hala kat mata mak mertua.."kak, meh sini tgok mata itam makcik"..bingkas saya menyelit kat diaorg nk tgok gak, hmmm.. mmg mata itam yg kat dlm tu nmpk kecik sgt, beza dgn mata kita yg normal, saya pun siap test mata sndiri n mata adik2 tu utk bg fhm n nmpkkan beza mata mak mertua n mata kami...eh, betul la..mata mak mertua kecik n xrespon sgt bila disuluh.."tu tanda apa plak tu?" saya dah xsabo tanya, "kak, mata camtu biasanya mata org yg dah mati..." hah????bior bebenor?"mmg ader makhluk lain tumpang la kak, mcm saka ke" adik tu bgtau lagi..."nnti kita buat appointment dgn ustaz yer utk kesahihan"..
Percayakah saya?ntah..apapun saya malas nk fikir sgt n tumpukan pd sesi rawatan yg lebih byk kpd memotivasikan mak mertua..saya respek adik2 ni sbb walaupun nmpk cara fisioterapi diaorg tu mcm kasar tapi itulah kaedah yg sebetulnya...kena byk exercise, kena yakin boleh, kena igt Allah byk2, kena tau hidup kita ni utk apa, kena luahkan perasaan n kena ceria selalu..."kami bkn nak sakitkan makcik tapi nak tolong makcik.. tapi lepas ni makcik kena tolong diri makcik sndiri yer, makcik nak sihatkan?sian makcik sakit lama2 mcm ni"..uhh saya plak yg sedih dgr adik2 tu ckp mcm tu..
Alhamdulillah, dah abis 3 sesi utama, lps ni rawatan susulan brgantung pd pesakit tapi seeloknya jaraknya jgn lama sgt..2 mggu @ sebln skali tu kira ok la..apapun moga ader sinar n semangat baru dlm diri mak mertua saya sbb kekuatan dalaman tu lebih penting dari kekuatan fizikal..pada mak, saya mntak maaf byk2 sbb tumpang semangkuk dgn adik2 tu "brainwash" mak, jgn simpan2 dlm hati k...mana tau pasni kita ble joging kat padang polo n pastu gi pekena capati n teh tarik kat kedai pujaan mak tu..hehe

Labels: | edit post
19 Responses
  1. Nadiah Sidek Says:

    org dulu2 mmg ramai yg 'bela' sbb ms tu takde ilmu sgt kan. mcm saka tu pulak..kita sendiri tak tahu benda tu ada dlm bdn kita sbb benda tu turun ke generasi seterusnya bila tuannya dah meninggal, ikut siapa yg 'dia' suka tapi biasanya anak sulung la. pernah tgk kat al-kuliyyah. mmg kena bawa jumpa ustaz (yg tahu psl hal2 mcm tu la) utk pastikn benda tu mmg ada dlm diri kita & minta ust buangkn

    btw, bekam angin tu mcm mana ye kak? sy ingt bekam tu yg sejenis tu je..yg keluar darah tu. rupanya ada mcm2 ye


  2. Sari Says:

    betul la nadiah, ksari pun ader dgar camtu jugak,kena pastikan jugak ler menda2 ni kan..
    ha bekam angin tu vacuum kosong jer, xder cucuk pape, kata adik yg buat tu bekam angin ni lagi sakit dari bekam darah,hehe..wallahualam..


  3. nak tahu Says:

    salam. bagaimana dengan rawatan tu? dah selesai? ada perubahan tak? saya baru nak cuba ke pusratu.


  4. Sari Says:

    prubahan tu xbyk sgt la..yg penting pesakit kena rajin exercise n kuat semangat..boleh la klau nak cuba..sape yg sakit? nak tau xtgglkan link yer? klau x ble la kita kongsi info..hehe


  5. Anonymous Says:

    lagi kerap pg pusratu ada untung sikit. kata tanpa ubat tp charge mahal giler. org terdesak mmg terkena ler.


  6. Anonymous Says:

    maaf saya nak kongsi pengalaman saya rawat sakit belakang (slip disc atau saraf tersepit) sblm ke pusratu saya pergi ke hospital swasta, caj utk bedah rm 45ribu so saya cuba cari cara alternatif, alhamdulillah dengar radio ikim dpt kenal dgn pusratu.. bila pergi temujanji utk diagnosis dan terkejut juga dorang boleh buat rawat masalah saraf tersepit.. mula2 mcm x percaya tapi sakit punya pasal saya cuba dan sy kena caj rm2500 shj masa tuh.. skang setahu saya dah turun rm800..alhamdulillah... lepas rawat 3 kali.. alhamdulillah berkesan... sakit tu memang la sakit tapi xda risiko.. cuma ada kesan2 rawat shj.. demam 2/3 hari jgak la.. lpas tu beransur pulih dan baru terasa sakit pinggang slip disc saya tu hilang hampir 100%... lepas tu sy promote la kt family sy dan kawan2.. alhamdulillah dorang pun datang cuba dan alhamdulillah byk yg berkesan dan ada yg cepat dan ada yg lambat.. tapi pusratu pernah ckp pada saya.. dorang pun ada juga gagal tapi selalu nya kalau org tu dah lama sakit dan terlalu teruk.. jadi pesanan sy pada yg belum pergi tu atau x tahu tu jgn la kondem pusratu tu sbb kita tak tau apa dan bagaimana kan.. free2 je dapat dosa.. bila saya fikir kan balik kalau sy bedah mmg melayang la rm45 ribu dan nak cari mana duit tuh?? biarlah melayang rm2500 sy tuh janji saya sihat dah sekarang dan saya boleh cari duit lebih dari rm45 ribu tu skang.. insyallah... byk juga yg saya perasan org melayu kita nih... bila dengar pusat rawatan islam je mesti ingat caj ikut suka kita atau caj nya murah je.. korang kena ingat yg mahal di pusratu tu sebab skill dorang.. saya pernah tanya pada juruterapi pusratu tu, kenapa harga nya mahal (rm2500).. juruterapi tu cakap mahal sbb skill dan skil ini di kawal oleh keluarga pusratu dan pusratu boleh je nak letak harga rm45 ribu ke 100 ribu ke... sbb skil2 pusratu ni di asas oleh anak melayu malaysia iaitu tabib nur... so ilmu dan skill tu lebih mahal nilai nya... bila saya fikir balik mmg betul cakap juruterapi tuh.. kita kena la sokong ilmu dan skill anak melayu.. sbb kalau dapat kat bangsa lain... memang lagi melambung la harganya... so kita kene la nilai betul2 ya... byk lagi sy nak bercerita.. insyallah di hari lain ya...

    salam dari bekas pesakit pusratu...
    terima kasih pusratu...
    untuk keterangan lanjut sila la layari
    www.pusratu.com.my
    www.facebook.com/pusratu


  7. akmamali Says:

    alhamdulillah..saya baru nak pi esok bawa suami diagnosis sakit mcm en diatas..moga usaha berjaya dan dirahmati Allah..tq info..


  8. akmamali Says:

    alhamdulillah..saya baru nak pi esok bawa suami diagnosis sakit mcm en diatas..moga usaha berjaya dan dirahmati Allah..tq info..


  9. Anonymous Says:

    Puan Sari,

    Ada update tak kisah ni? Dah lama Puan x maklumkan perkembangan mak mertua Puan tu...nak jugak tau keberkesanan rawatan PUSRATU..


  10. Sari Says:

    Anonymous - mak mertua saya sambung rawatan di HQ pusratu sbb abg ipar saya di KL plak jaga dia..tapi xlama..saya dpt tau mak mertua saya xnak teruskan rawatan so sekarang ni keadaannya sama mcm dulu...xder perubahan...ralat jugak tapi nak buat mcm mana kan...anyway timakasih bertanya :-D


  11. Sari Says:

    Anonymous - mak mertua saya sambung rawatan di HQ pusratu sbb abg ipar saya di KL plak jaga dia..tapi xlama..saya dpt tau mak mertua saya xnak teruskan rawatan so sekarang ni keadaannya sama mcm dulu...xder perubahan...ralat jugak tapi nak buat mcm mana kan...anyway timakasih bertanya :-D


  12. Anonymous Says:

    Saya anon 4/2 tu...terima kasih atas jawapan ye..


  13. Anonymous Says:

    mudah mudahan pegi kt pusratu jln terakhir tuk sembuh buat suami sy..smoga trus shat..insyaalh jumaat ni nk pegi pusratu..


  14. Haresue Says:

    Salam tuan.saya baru lepas buat 2 kali rawat.bole sy nak hubungi utk kongsi pengalaman.


  15. Haresue Says:
    This comment has been removed by the author.


  16. Haresue Says:

    maaf saya nak kongsi pengalaman saya rawat sakit belakang (slip disc atau saraf tersepit) sblm ke pusratu saya pergi ke hospital swasta, caj utk bedah rm 45ribu so saya cuba cari cara alternatif, alhamdulillah dengar radio ikim dpt kenal dgn pusratu.. bila pergi temujanji utk diagnosis dan terkejut juga dorang boleh buat rawat masalah saraf tersepit.. mula2 mcm x percaya tapi sakit punya pasal saya cuba dan sy kena caj rm2500 shj masa tuh.. skang setahu saya dah turun rm800..alhamdulillah... lepas rawat 3 kali.. alhamdulillah berkesan... sakit tu memang la sakit tapi xda risiko.. cuma ada kesan2 rawat shj.. demam 2/3 hari jgak la.. lpas tu beransur pulih dan baru terasa sakit pinggang slip disc saya tu hilang hampir 100%... lepas tu sy promote la kt family sy dan kawan2.. alhamdulillah dorang pun datang cuba dan alhamdulillah byk yg berkesan dan ada yg cepat dan ada yg lambat.. tapi pusratu pernah ckp pada saya.. dorang pun ada juga gagal tapi selalu nya kalau org tu dah lama sakit dan terlalu teruk.. jadi pesanan sy pada yg belum pergi tu atau x tahu tu jgn la kondem pusratu tu sbb kita tak tau apa dan bagaimana kan.. free2 je dapat dosa.. bila saya fikir kan balik kalau sy bedah mmg melayang la rm45 ribu dan nak cari mana duit tuh?? biarlah melayang rm2500 sy tuh janji saya sihat dah sekarang dan saya boleh cari duit lebih dari rm45 ribu tu skang.. insyallah... byk juga yg saya perasan org melayu kita nih... bila dengar pusat rawatan islam je mesti ingat caj ikut suka kita atau caj nya murah je.. korang kena ingat yg mahal di pusratu tu sebab skill dorang.. saya pernah tanya pada juruterapi pusratu tu, kenapa harga nya mahal (rm2500).. juruterapi tu cakap mahal sbb skill dan skil ini di kawal oleh keluarga pusratu dan pusratu boleh je nak letak harga rm45 ribu ke 100 ribu ke... sbb skil2 pusratu ni di asas oleh anak melayu malaysia iaitu tabib nur... so ilmu dan skill tu lebih mahal nilai nya... bila saya fikir balik mmg betul cakap juruterapi tuh.. kita kena la sokong ilmu dan skill anak melayu.. sbb kalau dapat kat bangsa lain... memang lagi melambung la harganya... so kita kene la nilai betul2 ya... byk lagi sy nak bercerita.. insyallah di hari lain ya...

    salam dari bekas pesakit pusratu...
    terima kasih pusratu...
    untuk keterangan lanjut sila la layari
    www.pusratu.com.my
    www.facebook.com/pusratu

    Salam tuan.saya baru lepas buat 2 kali rawat.bole sy nak hubungi utk kongsi pengalaman. abdhares@gmail.com.


  17. norhayati Says:

    Saya dh wat 2 kali rawatan asas pd 11 dan 12 nov 2015 d mlka.. alhamdulillah... prubahan drastik.. nk wat temujanji rawatan ke3 pd 25 nov ... namun no hp yg d beri x dpt d hubungi....knp ye....saya tinggal d johor.. jauh n ulang alik....kalu g terjah je kang xde plk... ari tu ckp ada pd 25,26 n 27 nov 2015...


  18. norhayati Says:

    Saya dh wat 2 kali rawatan asas pd 11 dan 12 nov 2015 d mlka.. alhamdulillah... prubahan drastik.. nk wat temujanji rawatan ke3 pd 25 nov ... namun no hp yg d beri x dpt d hubungi....knp ye....saya tinggal d johor.. jauh n ulang alik....kalu g terjah je kang xde plk... ari tu ckp ada pd 25,26 n 27 nov 2015...


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung