Sari
Semenjak 2-3 menjak ni bila tengok blog resepi, menu ni je keluor...memula xbrapa nak melayan sebab kebanyakannya tunjuk crepe durian...disebabkan teman ni xmakan durian so buat derkk je ler...tapi bila nengok ader yang buat crepe mangga, terus semangat nak kopipes resepi...kebetulan semalam ader jabatan pertanian kat bangunan opis ni buat jualan mangga...murah weh...4 kilo 10 hengget...dapat dlm 13-14 biji...besh2

Balik keje apalagi...xpikio menu makan malam dah...dok semangat nak mengecrepe...pehtu siap kabo kat hasben dengan anak2, xble makan lagi...kena tunggu sejuk dulu baru ble makan...heheh, kijam punya bini/omak...sabor yer, tau le cuaca sejuk...asik kelaparan je..macam ader lubang kat perut...kikiki

Walaupun hasil tak secantik chef2, tapi jadi la...ader jugak rupa crepe...mangga tu memang manis so sangat blend dengan crepe yg lemak bersantan...nyaman weh bila dapat geget...olala...

Hasil ala kadar teman...sempat transfer satu gambor je..


Nak resepi? boleh ajer sebab teman pun kopipes dari orang lain jugak...xrugi kita kongsi2...timakasih muahmuah pada yang kongsikan resepi ni...ader memacam versi resepi untuk buat crepe ni...terpulang le kome nak ikut yang mana...ikut kekreatifan memasing...teman ikut resepi yang kat bawah ni cuma tukor je durian dengan mangga....

DURIAN CREPE / DURIAN PANCAKE
By : Fatmah Bahlawan
Rujukan : Hesti

250 gm tepung gandum
3 biji telur
500 ml santan
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh pandan emulco
1 sudu teh pewarna hijau

Satukan semua bahan di atas di dalam bekas
Kacau rata
Masukkan dalam blender dan kisar
Kemudian tapis

Sediakan kuali leper untuk membuat crepe yang tidak melekat
Panaskan hingga kuali benar-benar panas
Oleskan sedikit minyak pada kuali
Kemudian kecilkan api
Tuangkan satu senduk kecil ke dalam kuali dan masaklah adunan tadi hingga menjadi crepe
Adunan tak perlu di balikkan
Bila permukaan atasnya dah kering terus angkat
Buat sehingga habis
Biarkan sejuk.
  
Durian Filling
By: Nia Kurniasih
Rujukan : Hesti

1 cawan Non dairy Whipping Cream
Isi durian secukupnya

Pukul Whipping Cream dalam mixer hingga kental
Pisahkan isi durian dari bijinya. Lumatkan sedikit

Bentangkan 1 keping crepe
Letakkan Whipping Cream di tengahnya
Letakkan isi durian
Tutupkan semula dengan Whipping Cream
Lipatlah crepe
Kemudian simpan dalam peti ais sebentar
Enak di hidangkan dingin


Apalagi kome...selamat mencoba...insyaAllah menjadi :D
*harap2 balik kang ader lagi le kat dalam peti ais tu*



Labels: | edit post
8 Responses

  1. ini trend dessert terbaru ye.


  2. Sari Says:

    zh-ena - try le..sedap n kenyang :)


  3. Sari Says:

    nur - agaknya le..akak tgok ramai yg citer psl dessert ni :D


  4. kisskiut Says:

    ahhhhhh kak sari bt.... jual.... kis beli k???


  5. JaSSNaNi Says:

    Assalamualaikum...
    salam kenal... :) saya follower awk ke 500.. wahhh banyak follower tu.. dah 500.. :)
    crepe durian ni skrg mmg tengah top.. saya pun blom penah rasa.. thanks sudi share resepi ye.. :)


  6. Sari Says:

    Kiss - bestnya ader org nk beli cuma hakak ni yg xconfident nk jual..heheh


  7. Sari Says:

    Jassnani - tq follow akak..menu ni tgh trend ye, tu yg gatai nk try..apalagi, cepat2 le try buat, mesti jadi punya :-D


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung