Sari

Hari ni kat opis dah mula pra 5S..klau yg keje gomen, menda ni mmg tgh femes d'amos..kebanyakan jabatan ader yg dah buat, tengah buat n baru nak mula buat..mcm opis saya ni..tgh ader gotong royong a.k.a pra 5S..

Seblom ni ader syarikat konsultan yg dtg bagi taklimat..he's quite handsome guy..opss..haha..klau dulu la kan, main tgok pejabat org je yg buat 5S ni, skang ni nak xnak kena buat, buat n buat..kuikuikui

Kome tau ke apa 5S ni? kang citer pjg2 ader yg dah tau n maleh nk baca plak..klau xciter sian plak pd yg xtau..hrmm..cer citer..cer citer..heheh..

Ringkasnya 5S ni asalnya dari Jepun..kiranya pandang ke timur la..okeh, pandang ke timur smua kwn2..bagus2..org2 Jepun ni sebenonya dah lama buat amalan 5S ni..tahun 80-an dulu2 dah..tujuannya utk jadikan tmpt keje kemas n selesa..al-maklum le opis kita ni..segala mak nenek barang ader..atas meja, bwh meja, tepi meja..ikut sukati je nak letak menda..guna x guna belakang kira..silap2 tikus pun ble bukak taman kat situ..eerkkk..larikkkk..

5S ni stand for what? Sana, Sini, Situ, Sinun, Sinin? Haha..bukan arr..itu rekaan semata-mata..yg sebenonya Seiri (Sisih), Seiton (Susun), Seisi (Sapu), Seiketsu (Seragam)n Shitsuke (Sentiasa Amal)..tu smua klau nk buat kena ikut susunan S tu..xble potong Q..kang kena saman (saman tu adalah bohong ye, hihi)..jadinya opis saya ni tgh buat S yg memula tu..Seiri (Sisih)..

Ni ler contoh klau dah siap nanti..





Apalagi, jom kita buat 5S kat umah plak..rasanya mau urat pinggang tersimpul kot..
Labels: | edit post
4 Responses
  1. abes nak kena tanda kan..hehehe


  2. Sari Says:

    tu la ellisme, dah rupa supermarket jer..haha


  3. cantik kalau tersusun elok mcm tu. Nur ada tag K.Sari. tengok kat http://crazyabtcontests.bblogspot.com. dah klik HB hr ni.


  4. Sari Says:

    nak susun yg jenuh tu nur..
    anyway tq tag n klik hb akak..nnti akak terjah ek..


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung