Sari


Nape tetiba plak timbul citer Ajinomoto ni? Ha sebabnya lepas sarapan tadi kepala saya berdenyut-denyut n pastu deria mengantuk dah melanda..jenuh menahan kepala dan mata..aduhai...

Sape x kenal dgn Ajinomoto? Mesti smua org tau punya..klau kita2 ni biasa panggil pak aji jer kan..klau nk lebih saintifik org panggil MSG atau Monosodium glutamat..MSG ni sebenarnya sejenis garam natrium berasaskan asid glutamik yang dipergunakan sebagai sejenis bahan tambahan makanan dan dipasarkan secara umum sebagai "penambah perisa" (sumber wikipedia)..

Saya ingat dulu masa kecik2 klau masak mesti opah taruk pak aji ni..bila tanya, opah kata nak bagi masakan lagi sedap..masa tu saya bedal jer sbb pada saya opah masa aper pun sedap..

Masa blajar masak zaman anak dara, ikut je la bila opah sruh taruk tapi still rasa masakan saya x sesedap air tangan opah..musykil betul..last2 maleh dah nak taruk si aji itu..

Bila zaman menginjak dan dah beranak pinak, kesedaran psl pemakanan pun dah bertambah..tambah2 plak bila en hasben mmg alergik dgn pak aji..klau mkn jer mesti sakit perut..masalah betul bila makan kat luar..klau sempat sampai rumah ok la tapi kadang tu kena gak berenti kat mana2 public toilet..heheh..

Kadang tu pelik jugak sbb ader tmpt kat luar tu bila mkn xder plak timbul simptom2 sakit..mcm KFC, Mc Donald n Pizza..Ada kwn saya bgtau yg pak Aji ni pun ader grade2 jugak..klau yg murah dan beli main kilo2 tu kira grade rendah, sbb tu kesan efeknya cpt terasa pada org yg xtahan..betul ke ek? Yang kita nmpk MSG ni sejenis serbuk berhablur putih, tetapi apabila dilarut di dalam air (atau air liur), ia berpisah dengan pantas menjadi ion-ion natrium dan glutamat yang bebas. Glutamat ialah anion asid glutamik, sejenis asid amino yang wujud secara semula jadi.

Sekarang ni bila dah rmai kwn, ader yg bg tips pasal masak-memasak ni..contohnya klau nak ganti pak aji senang jer, tukar dgn gula..masuk la skit dlm sup ker, tumis sayur ker, insyaAllah sedap..mmg saya guna la jugak tip tu sampaikan aritu buat kek batik pun taruk garam skit..haha, marvellous..

Tapi nak mengelak sepenuhnya dari makan benda2 yg ader MSG ni mmg mencabar jugak, apa taknya, ble katakan smua makanan dlm tin, sos, makanan sejuk beku, makanan ringan dan makanan segera ada campuran MSG..psl tu agaknya ramai org yg dlm usia muda kena penyakit yg serius mcm kanser, buah pinggang, kencing manis dan darah tinggi..tu blum masuk obesiti lagi..

Hmm..xlarat ler dah nk layan pak aji ni yg dah buat mataku berpinor-pinor..slalu bila oder makan siap pesan pada waiter, xmo aji tapi mana la kita nak tau tukang masak tu letak ke idak kan..huhu..ataupun ble x kita tanya kat tukang masak tu " err, nak tanya skit, kat sini guna aji mahal ke aji murah?"....
Labels: | edit post
3 Responses
  1. Lynn Nasir Says:

    loh..ngantuk kalo mkn aji? hehe..saya sejak kawen ni mmg blum pernah beli lg ajinomoto tu.tp mak saya pengguna tegar. saya lebih suka pakai serbuk ayam atau kiub stok ayam/ikan bilis kalu nk tambah perisa. yg takde msg punya :)


  2. Sari Says:

    ngantuk tu xper lyn, sakit pale yg xlarat nk layan tu..kiub ayam tu pun akak xtahan, tapi kalo xtau dlm tu ader bubuh, bedal je la..hehe


  3. Aisy ~ Says:

    saye pun alergik ngn pak aji ni, muntah2 lpas makan =.=


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung