Sari

Malam tadi lps Isyak saya bergegas ke Pusat Motivasi At-Taqwa amik anak yg sulung abis motivasi..petang Ahad aritu antar, abis mlm tadi (6-10 Jun)..tiba kat situ parking penuh xingat, pusing2 jap baru ader..terus naik atas cari anak dara tu..tgok2 dah ready ngan beg2, tilam n bantal..dah peluk cium trus saya tanya "ok x kat sini?".."bkn ok mak, best sgt2", alhamdulillah..sejuk ati dgar..dah simpan brg2 dlm kete trus ke khemah yg ader sbb nk mula penyampaian sijil pd peserta plak..rasa terharu gak sbb yg bagi sijil tu bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato' Md. Hashim Yahya yg juga panel utk forum mlm tu bersama Ustaz Roslan Che Ros..

upacara penyampaian sijil
(gmbar anak amik sijil dpt disnap tapi goyang xigt jadi abaikan je la)

Selesai bab2 sijil maka forum pun mula dgn tajuk "Rumahku Syurgaku"..jemputan kira seimbang antara para ibu dan bapa, penuh la 3 khemah kat situ hingga ader gak kariah setempat yg xdpt dduk smpai lepak kat atas motor jer...xper la kot janji dpt ilmu ye x?

tu la panelnya
Duduk kiri Dato Hashim n kanannya Ustaz Roslan, yg kat rostrum tu pengerusi forum yg juga Pengarah Pusat Motivasi

Pengisian forum mmg penuh ilmiah, terasa byk lagi ilmu keibubapaan yg masih x dilaksanakan, lawak2 gak Dato n Ustaz tu tapi byknya kena batang idung sndiri..ouchh!!! gerun plak dgar bila nnti akan ditanya apa yg dh kita buat dgn amanah (anak2) kita tu, setakat makan pakai yg asas tu boleh la cakap tapi akhlak, ibadah, emosi boleh ker kita gerenti? Bergenang gak airmata bila diingatkan bahawa apa saja dugaan yg dtg dari anak2 perlu ditempuh tanpa putus asa dan jemu sbg salah satu tanda yang Esa meningkatkan darjat hambaNya..korban la apa yg ader utk kebaikan sbb kita masih ader byk masa utk bimbing anak2 kita..bayangkan brape tahun anak2 abiskan masa brsama kita, paling kurang 12 tahunkan, jadi tiada istilah terlambat utk mendidik dan membangunkan insan2 soleh dan solehah yg diharap akan dpt mendokan kita sbg ibubapa bila kita dah xder di dunia fana ini..buatlah apa yg wajib kita buat bukan apa yg kita nak buat..para alim ader berpesan, jgn diingat apa kebaikan yg telah kita buat sbb kita akan jadi riak, takbur dan mengungkit tapi ingatlah Allah dan hari akhirat, insyaallah, hidup sementara ini pasti akan membawa hasil lumayan di alam yang kekal dan
pada semua anak2ku, semoga kalian dapat memberi manafaat kepada mak dan abah x kira samada kami masih hidup apatah lagi bila kami telah tiada nanti...aminnnn
!!!
Labels: | edit post
3 Responses
  1. Lynn Nasir Says:

    salam,

    betul la tu..mmg kena selalu muhasabah diri ttg kewajipan menjaga anak2 ni. saya selalu gak terlupa..kesian anak2 saya. hmm..


  2. IdzaLia Says:

    bkn senang kan nak didik seorang anak tu kan.. ^__^


  3. Sari Says:

    lynn n lia - ye la, bkn mudah nk mendidik anak2 pd zaman ni, kena slalu cari ilmu dan x putus asa,hrp2 kita mampu melakukan yg terbaik yer..aminn


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung