Sari

Saya keje luar semalam atau biasa org sebut pegi site..pegi 2 tmpt dgn kengkwn opis, kami ke Kuala Kangsar dan Grik..nak citer ni pun yg Grik punya jer sbb cari tapaknya xbrape nak jumpa..masuk kampung nak tanya la org kampung sampai la kami ke pinggir Sg. Perak, sejuknya mata menengok air Sg. Perak mengalir walaupun ala-ala lesu jer..rupanya kat kampung tu ader jeti, kebetulan orang kampung baru balik dari menangkap ikan, wahh langkah kanan ni, apalagi kami serbu la abang2 tu nk tengok ikan hidup2..ikan diaorg tangkap guna jaring ataupun sangkar..hari tu rezeki ikan tengalan..saya pun baru nk berkenalan dgn ikan ni.."ikan ni masak apa sedap bang?", saya tanya.."apalagi, masa tempoyak ler tapi nk bakor pun bole", kata abang tu..hemm, mmg fresh ni klau dpt masak.."ok la bang nak sekor", timbang2 ader la 800 gram, sebelum tu dh tanya brape sekilo..biasa RM30 katanya, xper la, bukan senang nk dpt ikan fresh ni, pulak betui2 idup kat sungai, bukan bela punya..sebelum ni ader kwn yg beli siap masak smpai RM80 sekor..pakat2 kami pun beli la dan abang tu dgn baik ati bagi rege baik punya, RM20 sekilo so saya punya ikan jadi RM18 je la..yesss timakasih bang..
Sampai umah ptg tu saya mntak tolong tukang siang ikan tetap dan berpencen (hasben arr) utk kerjakan ikan tu, terpaksa belah dua, kepala dan ekor sbb pan nk bakor xbrape nk muat..apa2 la yang oii, janji kena makan ini mlm jugak sbb nak rasa sgt isi ikan fresh, xnak simpan2 sbb org kata klau dah kena ais manisnya kurang gitu..jadinya hasben bakar ikan saya buat air asam feveret kami (bwg besar, cili padi, tomato, air asam, belacan, kerisik dan gula), perghh tgok pun dah lapo..
Jadinya menu malam yg sgt2 simple itu menjadi santapan yg paling manis utk kami smpai nasi pun dh xpandang, nmpk ikan jer, xsangka anak2 pun pulun meratah ikan tu termasuk si kecik Amni, jgn cacing sudah, haha..skang ni faham le dah camana rasanya ikan yg betul2 fresh dan manis yg asli, xyah tggu mak mertua lalu belakang dah, kucing lalu pun kami buat derk jer..sori ye Ceplos n Kecik (tu kucing2 kami yang manja + gediks)..okeh, jom layan gambo kejap..

suasana tepi sg. perak, tu la sampan yg diguna utk tangkap ikan

hasil tangkapan

tu ha, ikan tengalan hidup

rupa sebelum dibakor

tengah kena panggang

ekor ikan dah siap

kepala ikan pun dah siap

air asam terbaekk punya..

Gambor mkn xder yer puan2, tangan dan mulut dah penuh, yg pasti smua tu dah selamat bergabung dlm perut kitaorg..ader masa pasni kita layan daging rusa plak..

Labels: | edit post
3 Responses
  1. IdzaLia Says:

    wahh.. sedap tu ikan bakar cicah dgn air asam.. mmg menjilat jari..


  2. aduh.... sodapnya tengok ikan bakar tu...


  3. Sari Says:

    mmg sodap lia n ct..teringat2 lagi nih..heheh


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung