Sari
Penah dengor rokok elektronik a.k.a.  e-Rokok? Pada perokok mesti le tau kan...ajernya canggih sekarang ni yer...sampai rokok pun dah jadi alat elektronik....olala

Ikut yang teman baca, e-rokok ni merupakan percubaan untuk mewujudkan sejenis rokok yang dikatakan mampu mengurangkan pengunaan tembakau....katanya rokok ni sama macam rokok asli cuma ia tak berasap, xder karbon monoksida dan x der abu...pastu dengornya ader macam2 perasa lagi...

Antara rupa e-rokok



Ni lebih kurang anatominya




Kenapa sekarang perokok beralih arah ke e-rokok? sebabnya sebelum ni e-rokok dianggap alternatif selamat bagi mengurangkan tabiat merokok....tapi sebenonya bila dah dibuat kajian, kaedah ni juga boleh menyebabkan paru-paru rosak...sebabnya, alat ni mengakibatkan kekurangan oksigen yang diserap oleh darah hingga membuatkan peningkatan segera dalam rintangan udara paru-paru...macam rokok biasa, e-rokok ni jugak membebaskan nikotin...bezanya kalo rokok melalui asap sementara e-rokok ni plak melalui wap...

Dalam alat ni ader bateri kecik...fungsinya untuk memanaskan cecair yang ader kat dalam menjadi wap...cecair tu plak ialah 'propylene glycol' dan 'glycerin' yang digunakan dalam inhaler atau nebulizer bagi pesakit asma/lelah... 'propylene glycol' dan 'glycerin' ni lah yang akan menyebabkan nikotin dalam alat ini meruap ke udara dan disedut semula oleh perokok...

Nampaknya rokok asal ke e-rokok ke, mudaratnya tetap sama...tambah2 alat ni x menjalani pemeriksaan keselamatan sebelum dijual dan kebanyakannya di import dari China...dengor kabo kat Florida, USA, sorang lelaki cedera parah bila bateri dalam alat meletup masa dia hisap alat tu...muka dan hujung lidahnya cedera teruk dan gigi depan tercabut....hoihhh, dasat...

Senang citer, merokok tu memang membahayakan kesihatan....tapi tu lah, hanya perokok yang boleh menjawabnya....ngeee









Labels: | edit post
1 Response
  1. Blogger Says:

    VaporFi is the highest quality electronic cigarettes supplier.


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung