Sari
Meroti lagi kome...bila mood masak menggebu semua pun menjadi...i suka i suka...

Roti kosong dengan sos kastard
Roti sosej :D 
Sari
Salam Maal Hijrah 1436...lambat sudah nak ucap tapi nak ucap jugak...moga kita dapat berhijrah ke arah hidup yang lebih baik & bermakna...aminnn :-D

Arini punya tajuk muka depan Metro...Sindrom Nyanyuk Muda...menakutkan pulak info ni...maunya tak...biasanya warga emas yang 60 ke atas yang kena penyakit ni tapi sekarang nampknya bukan lagi hak eksklusif dema...sekarang ni yang muda-muda pun boleh kena...paling muda umor 29 uolllsss...
Dikatakan antara punca kes nyanyuk adalah disebabkan oleh Alzheimer, kecederaan otak, keturunan dan penyakit lain...

Setakat ni tiada penawar untuk sembuhkan nyanyuk tapi ianya boleh dilambatkan dengan pengambilan beberapa jenis ubat yang disyorkan oleh mereka yang bertauliah....

Di Hospital KL ada klinik khusus untuk rawat pesakit nyanyuk yang boleh dirujuk terutama bagi mereka yang mendapati berlaku perubahan dalam diri yang boleh dikaitkan dengan masalah ni....

Kesian kan dengan pesakit nyanyuk ni...adik opah teman yang kami panggil nenek salah sorang pesakit...memang kena pantau selalu...ader sekali masa raya nenek hilang dlm perjalanan...masa tu anaknya berhenti rehat kat R&R...bila balik kat kete maknya dah tak ader...jenuh mencari sampai sudah tak jumpa...last2 ader orang jumpa tepi highway...terus bawak ke balai polis lepas nenek tunjuk umah sapa-sapa ntah...baru polis paham yang nenek nyanyuk...memang panjang & agak lawak kisah nenek teman tu...kecoh abis keluarga besor kami ngesahkan nenek di hari raya...hahaha

Nampaknya kita pun kena berjaga-jaga dengan penyakit ni...macam biasa, nasihat pakar : kena amalkan makanan seimbang, bersenam,hentikan merokok dan uruskan masa & jadual kerja dengan baik...

Moga kita semua diberi kesihatan yang baik dan dijauhkan dari penyakit bahaya...aminnnn

#jommakankismisbebanyak

Sari
Selamat bercuti Deepavali semua...cuti-cuti ni kengkonon eksperimen roti & donut...memang senyum sampei telinga le...lalalalala :-D:-);-):-P

#sukasampairasanaklompatbintang

Sari
Sumber : Harian Metro

Nampaknya tahun depan kompom bajet meningkat...kena garu kepala ke garu poket ni kome...huhu

Ni tambang bas plak nak naik tahun depan...dah tak boleh elak kata persatuan pengusaha bas sekolah...terpaksa dinaikkan 30% sebab kos operasi, harga alat ganti & pelarasan subsidi meningkat...hmmm ater kita pun tak boleh mengelak le nak bayor kan...

Kalau anak sorang naik 30%, 3 orang dah brapa kosnya kan...boleh ke kata 30% = rm9 tak membebankan??..sorang rm9..kali dengan 3 orang jadi rm 27..kalo macam teman ni memang terasa le bertambah duitnya...

Minyak yang baru naik ni pun dah efek macam2 barang naik...ni nak bukak sekolah sok kompom baju,kasut, alat tulis smua naik...pastu nak layan tambang bas pulak...dengan GST bagai lagi...huh lama2 darah pun boleh naik...hahah

#apanakbuat #anaktemannaikbas
Sari
Menjak 2 menjak asik nunjuk resepi je ye..entah le..perut belubang kot..asik pikior makanan..angin kumulus numbus kot...hahah ade ke nama awan cenggitu..arghhh belasahhhh...

Ok2..ni resepi maleh nak susah payah namanya...guna je apa yang ader kat dapor...

Bahan - roti gardenia, sambal tumis ikan bilis yang dah sehari dua tak berapa nak laku tu, telur untuk celup roti & minyak skit untuk goreng...

Cecara : roti tu gelek dulu bagi nipis..buang yg tepi..letak sambal kat tengah...tutup balik dengan roti...

Ambik mug/gelas...tekap kat ateh roti...ala macam nk buat aiskrim goreng tu...dapat le bentuk bulat comey...buat smpai sambal abis...pastu tekan tepi2 roti guna garpu untuk bagi roti tak terbukak n kemas n cantik gitu...celup roti dalam telur yg dipukul terus goreng...goreng sekejap je..agak2 garing n kaler roti keperangan boleh le angkat...dah siap...

Makan paneh2 memang best...tambah plak minum dengan kopi pegaga warisan...mantappp :-D

O ye...sambal tu sukati kome le nak sambal apa...sadin boleh, telur  boleh...ikut le menu apa aritu...
by the way roti2 yg terlebih (tepi roti & lebih roti yang ditekap) tu boleh le buat puding roti atau cucor roti...tak de membazir kan ;-)

Ok puan2...selamat mencoba menu yang tak mencabor langsung ni...kbai :-P

#dapurkecikteman #takjemudengan roti

Sari
Dah 2 kali buat kek ni...kek gula hangus aka kek sarang semut...tapikan tak nampak jugak sarang semutnya...waaaa...kena try lagi ni...nanti kalo dah dapat sarang yang cun melecun teman share resepinya ye...

#mestiadasilapbuatni :-/ #sabarseoaruhdariiman :)

Sari
Selamat hari senayan/isnin/senin...no blues2 okeyyy.. 
Nampak ceria? Opkozz weh..sebab? Sebab dapat makan aiskrim ayor tangan sendiri...nape le baru skarang tau resepinya kan...dah rabak poket beli aiskrim memacam baru terhegeh nak buat sendiri...tak pe tak pe...pasni teman dengan eksyennya akan juei (jual) aiskrim...nak beli benang & jarum jahit poket yang rabak tu...hahaha 

Macam biasa resepi dapat dari grup resepi FB...masa memula nak buat tu memang cuak le jugak sebab ader memacam versi resepi...ader letak telur, ader guna susu uht...hmmm mana satu yg betui2 menjadi ni...bling2 jap nak pilih... 

At last pilih yang paling senang...biasa le dah ader yg senang nk senang lagi...spesis M le katakan...aje bedebor nak tunggu jadi ke tak...dah beku baru le tau kan...dan akhirnya...yahuuu..yehaaa..yessszzza...rasa nk melompat macam baru dapat aiskrim mak abah belikan masa kecik-kecik...serius teruja weh :-D 

Maka nya teman nak share resepi yang teman guna...moh pakat buat kome..gerenti jadi punyalah... 

Bahan-bahan :-

1 tin susu cair 
Setengah cawan susu pekat - teman kurangkn sebab rasa manis sangat pulak 
1 sudu besar ovelet 
1 sudu kecik esen vanila 
Hiasan ikut suka : coklat rice ke, kekacang ke

Cecaranya 
Campurkan semua bahan pastu mix kan..boleh guna mixer atau blender...pukul dlm 20 minit sampai kembang, ringan & gebu 
Dah siap boleh le letak perasa/pewarna yang kita nak...nak aiskrim coklat letak le perasa coklat...nak warna-warni letak le macam-macam kaler...kalo nak letak yang lain-lain kaler tu, asingkan le lain-lain bekas...kalo nak buat aiskrim Oreo ala-ala MC Flurry macam yang teman buat ni, hancur-hancurkan le biskut oreo tu...krim yang tengah tu keluarkan...separuh masuk dalam adunan, separuh lagi tabur kat ateh aiskrim tu...walawehhh...nyaman giler...ishhh cakap pun tak guna...elok le kome buat lekaih...

Ni buat second time..Fefelin Oreo Mc Flurry...menjilat sudu :D


ni cubaan pertama...vanila dengan coklat...sedap banget
Sari
 

Petang ni akan dibentangkan bajet 2015...katanya bajet kali ni belanjawan 'pro-rakyat'...kita tunggu sama-sama ye...

Selain tv & radio, boleh juga nak ikut siaran langsungnya di www.treasury.gov.my

#janganharapbulandanbintang #kenabajetkawkawlalepasni

Sari
Hari ni 08 Oktober 2014 bersamaan 13 Zulhijjah 1435, akan berlaku gerhana bulan...
Digalakkan untuk kita mandi & solat sunat gerhana bulan...
Meh kita kongsi & amalkan..insyaAllah

Sari
Selamat Hari Raya Aidiladha semua...aje tak sempat nak ucap awei..ni dah 3 raya dah pun...maap zahir batin ye kome :-D

Masak apa daging korban? Teman buat daging dendeng je..nak merendang dah buat rendang ayam kampung malam raya tu..pagi raya buat kuah kacang plak..makan dengan nasi impit...dah cukup le itu je menunya...

Ishhh ni sebenonya nak kabo pasei menu yang tengah trend juga selain roti power rangers yang teman hapdet aritu...namanya potato fritters..nama melayunya tak sure le plak..cucor kentang gamaknya..hahaha..hamboii bila nama menu omputeh nampak rhope vast kebabom sangat kan..coiiii :-P

Teman pun tak pasti camana bentuk sebeno potato fritters ni..bila google memacam bentuk kuor...ader yang bulat macam cucor,ader yang macam cakor ayam...ahhh belasah je le ikut sukati..janji resepinya betoii...

Okeh chuollss, sape nak cuba meh teman share resepinya...mintak halal ye pada tuanpunya resepi yang tak tau sape...

Bahan2 :
3 biji kentang - disagat
3 sudu tepung gandum
4 sudu tepung jagung
1 biji telur
Daun bawang - ikut suka nak letak ke tak
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng
Cecaranya :

Campur semua bahan...kacau sebati...jangan campor ayor ye...gaul tu plak guna garpu untuk bagi kentang tu elok bentuknya..dah sebati boleh le goreng dlm minyak paneh...siap :-D

Sedap? Opkoz le...makan paneh-paneh lagi le ngam...teman dah cuba, anda bagaimana? Ehehe iklan sangat...

#potatofritters #kudapan #andamampumengubahnya #ehh?

Sari

Lewat petang semalam menderu-deru wasap masuk...minyak naik minyak naik...eh betui ke ni...gi tengok berita astro awani...haaaa, sah le betui benor...

Jadinya kompom2 le jem stesen minyak malam tadi...sampai ader yang terpaksa pegi stesen lain sebab terlampau jem...ajer nak nak jugak isi malam tadi...macam dah tak de esok-esok...ater kalo dah minyak dah kering sampai menyala-nyala kena le isi ye dak...kang tak pasei kena tolak pulak kannn...

Biasa le kalo minyak dah naik, akan ader barang2 yang naik sama...kompom 200%...so apa nak buat...jimat le mana yang patut...kete tetap kena isi minyak jugak...kalo boleh tukor dengan ayor senang citer...haha merepek :p

#kitarakyatmarhaen #tolongleprihatin

 
Sari
Dari semalam tak abih-abih tengok umah...jom kome tengok lokasi umah memasing...klik www.instantstreetview.com....jaga-jaga, ader yang merati :P