Sari
Nak share skit info yang teman dapat melalui whatsapp...kebetulan petang semalam kawan en. hasben telah kembali ke rahmatullah akibat serangan jantung...al-fatihah

Andaikan sekarang sudah pukul 7:25pm dan anda dalam perjalanan balik seorang diri selepas hari bekerja yang luar biasa sibuknya.

Anda benar2 penat, gelisah dan kecewa.

Tiba2 anda rasa sakit yg menyucuk di bahagian dada yang mula menular ke lengan dan ke atas di bahagian rahang muka.

Anda hanya 5 batu daripads hospital yg terdekat. Malangnya anda tak pasti anda akan sempat sampai @ pun tidak ke hospital tersebut.

Anda telah dilatih untuk melakukan CPR, tetapi tak diajar cara utk melakukn CPR ke atas diri sendiri...

BAGAIMANA MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN

Kebanyakan orang berseorangan ketika diserang sakit jantung. Tanpa pertolongan, mereka yang menghadapi masalah ini akan merasa jantung berdegup tak menentu dan mula rasa hendak pitam, hanya mempunyai masa 10 saat sahaja sebelum pengsan.

W/bgaimanapun mangsa boleh membantu diri sendiri dengan batuk berulang kali secara kuat dan berterusan. Tarik nafas dalam2 sebelum batuk dan batuk mesti lah dalam dan berpanjangan seperti semasa anda ingin membuang kahak yg ada jauh di dalam paru2.

Menarik nafas dan batuk ini mesti diulang lebih kurang setiap 2 saat tanpa henti sehingga bantuan datang @ sehingga jantung berdegup normal semula.

Tarikan nafas yg dalam membawa oksigen ke dalam paru2 & mekanisma batuk mengepam jantung dan memastikan darah terus beredar.

Tekanan ke atas jantung akibat gerakan batuk ini juga membantu jantung berdegup dengan ritma yg normal semula. Dengan ini mangsa serangan jantung sempat dan berupaya utk ke hospital sendiri.

Bantu orang lain dengan menyebarkan mesej ini kepada seramai yang mungkin. Ia boleh.menyelamatkan nyawa seseorang.

Wallhualam...

#pesanankhidmatmasyarakat #kongsiinfo #copypastewhatsapp
 
Labels: | edit post
0 Responses

Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung