Sari
Esok cuti sempena Deepavali..ader ke merancang nk kemana-mana? musim ujan n banjir ni risau gak nak bersukaria di jalanraya..heheh

Cakap psl Deepavali ni, saya ader dpt jemputan mlm ni utk ke rumah salah sorang staf opis..dia mmg tiap2 tahun ajak kitaorg smua ke umah dia..memula dulu mmg xbrape confident nak gi..ye la risau gak dari segi hukum hakam..dulu kan heboh2 masa aidilfitri sambut serentak dengan deepavali smpai ader istilah DeepaRaya..

Tapi bila dah tanya orang2 yg lebih arif selain cari info2 yg berkaitan, ada la jelas skit tentang ni.."Umat Islam boleh turut serta dalam majlis yang diadakan oleh rakyat beragama lain dengan niat meraikan jemputan dan tidak bertujuan mengikut upacara kegamaan mereka. Amalan ziarah menziarahi adalah amalan yang dituntut oleh Islam bukan sahaja terhad kepada sesama muslim bahkan kepada non-muslim untuk tujuan mewujudkan perpaduan dan menunjukkan keindahan Islam itu sendiri kepada pelbagai kaum lain yang terdapat di Malaysia"
(Sumber: JAKIM)

Jadinya saya dan kengkwn lain pun pegi la makan2 kat umah rakan india kami ni..tapi xlah tiap2 tahun..dia pun masak lebih kurang mcm Melayu..ader kambing, ader ayam (org Islam sembelih)..nasi pun yg ader kaler2 tu..yg bestnya lps mkn berat layan plak kuih-muih dia..muruku dah tentu kena serbu..sambil2 tu tgok citer Tamil..fuhh, mmg happening dgn mcm2 bunyi..

So pada yg masih was2 tu jgn risau klau kita sekadar menziarah sbb kita bukan merayakan..bknnya kita ikut diaorg ke upacara agama ke, pakai baju sama mcm diaorg ke kan..masa ni la kita nak tunjukkan indahnya Islam..saling mengingati walau berlainan bangsa dan agama..semangat ukkhuwwah dan mengambil berat tu yg penting..kita pun biasa jugak jemput kwn2 kita yg berbeza agama datang rumah kita masa raya aidilfitri kan..

Cumanya hati2 bila saling memberi ucapan di masa perayaan..yang sebaiknya adalah membalas ucapan mereka dengan ucapan yang baik disisi syariat, sebagai contoh:

“Semoga Allah menunjukkan jalan yang benar.” Atau “Semoga awak mendapat hidayah.”

Wallahualam..
Labels: | edit post
2 Responses

  1. Sari Says:

    okeh, ader masa nnti akan diterjah, hehe


Post a Comment

pecah kaca pecah cermin,dah baca boleh la komen, cakpung cakpung